تبلیغات
نقطه سر خط - مطالب اردیبهشت 1393
سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

دست خط عارف بزرگ

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :کلمات بزرگان ،

http://media.jamnews.ir/nf00361150-3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
و هو حسبنا جمیعا و نعم الوکیل و الحمدلله رب العالمین
اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند
سید علی طباطبایی
دست خط مبارک مرحوم آیت الحق قاضی طباطبایی استاد بزرگ عرفان


سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

اخلاص و احتیاط

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :کلمات بزرگان ،

عارف واصل كامل،مرحوم میرزا جواد آقا ملكی می نویسد: « از یكی از عالمان بزرگ نقل شده است كه : او سی سال در صف اول نماز جماعت اقتدا می كرده، پس از سی سال روزی به عللی نتوانست خود را به صف اول برساند؛ از این رو، در صف دوم ایستاد و از این كه مردم او را در صف دوم دیدند گویا در خود خجالتی احساس كرد. از این جا متوجه شد كه در این مدت طولانی كه در پیشاپیش مردم و در ردیف اول نماز را اقامه می كرده، از روی «ریا» بوده است وتمام آن سی سال نماز را قضا كرد». مرحوم ملكی ادامه می دهد: « برادرم، بنگر به این عالم مجاهد و در مقام ومنزلتش دقت نمای كه چگونه در این زمان دراز، نماز جماعتش، آنهم در صف اول، فوت نگردید وبا این وصف، متصدی امامت جماعت نشد. وبنگر به احتیاط او، كه چگونه به خاطر یك شبهه این همه نماز را قضا كرد و از این جا، عظمت امراخلاص و اهمیتی را كه علمای سلف برای آن قائل بودند، دریاب»


سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

شعر 1

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    

بسم الله الرحمن الرحیم

یا رب آن آهوی مشکین به ختن باز رسان

وان سهی سرو خرامان به چمن باز رسان

دل آزرده ما را به نسیمی بنواز

یعنی آن جان زتن رفته به تن باز رسان

ماه و خورشید به منزل چو به امر تو رسند

یار مهروی مرا نیز به من باز رسان

دیده ها در طلب لعل یمانی خون شد

یا رب آن کوکب رخشان به یمن باز رسان

برو ای طایر میمون همایون آثار

پیش عنقا سخن زاغ و رغن باز رسان

سخن این است که ما بی تو نخواهیم حیات

بشنو ای پیک خبر گیر و خبر بازرسان

آنکه بودی وطنش دیده حافظ یا رب

به مرادش ز غریبی به وطن باز رسان


دوشنبه 29 اردیبهشت 1393

عبادت و کمال

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :کلمات بزرگان ،

عبادت هر عملی است که به انگیزه قرب به خداوند انجام می شود و تقرب یعنی اتصاف به اوصاف الهی و اوصاف الهی همه کمالند ؛ پس عبادت یعنی تلاش برای رسیدن به کمال
امام موسی صدر


دوشنبه 29 اردیبهشت 1393

در کنار قبر

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،

امام کاظم علیه السلام در کنار قبری اینگونه فرمود :
چیری که پایانش این است (دنیا) سزاست که از همان آغاز دل از آن برکند و چیزی که آغازش این است (آخرت) سزاست که از پایانش ترسید .


یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

اسباب برکت 1

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :دست نوشته ها ،

بسم الله الرحمن الرحیم

اسباب برکت 1

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ای که در آن ، افراد را به تقوا تشویق می کنند ، می فرمایند : «شما را به تقوای الهی سفارش می کنم ... هرکه پرهیزگاری و تقوی را پیشه کند ، سختی ها پس از آن که نزدیک شده اند ، از او دور می شوند ... و رحمت ، پس از آن که کوچیده است ، به سویش باز می گردد و نعمت ها ، پس از آن که خشکیده اند ، بر او سرشار می شوند و برکت ، پس از آن که کاهش یافته است ، بر او سرازیر می گردد.» [1]

براساس این کلام شریف از امیر المؤمنین علیه السلام ، تقوا - که به زبان ساده انجام واجبات الهی و دوری از محرمات است - این ثمرات و برکات را دارد . تقوا اظهار و اعلام بندگی به پیشگاه مقدس خدای متعال است و هرکس مهر بندگی را به پیشانی خود بزند و در عمل ، عبد بودن خود را اثبات کند ، مورد لطف و عنایت باری تعالی قرار خواهد گرفت ،و بنده پروری رب العالمین در مورد او ظهور پیدا می کند . انسانی که همه امورات عالم را به دست خدای متعال می بیند ، برای حل مشکلات و رفع سختی ها به پروردگار خویش مراجعه می کند و می کوشد با جلب رضایت او اسباب آسایش و آرامش خود را فراهم سازد . اگر من باور کنم که همه نعمت ها از جانب خداست و خیر و برکت در مال و زندگی و عمر ، فقط از طریق نزدیک شدن به او قابل تحصیل است ، تمام هم و غم من این خواهد شد که موجبات خشنودی او را ایجاد کنم . و آنچه رضایت الهی را در پی دارد عمل به فرامین اوست . پس مهم ترین عامل سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت ، تقواست .

در بیانی دیگر امام باقر علیه السلام از زبان پدر بزرگوار خویش امام سجاد علیه السلام مصادیق مختلف تقوا را بیان می کنند و آن را مایه برکت در زندگی معرفی می فرمایند  :

«در کتاب علی بن الحسین علیه السلام چنین یافتیم : "الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لاهم یحزنون"[2] (همانا اولیای الهی نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند ) آن گاه که واجبات الهی را به جا آورند و به سنت های پیامبر خدا عمل کنند و از حرام های الهی بپرهیزند و در جلوه (و شکوفایی) دنیای کنونی زهد (و بی رغبتی) ورزند و به آنچه پیش خداست دل بندند و در پی رزق پاکیزه خدا باشند ، بی آن که خواستار فخر نمودن و مال اندوزی باشند ، آنگاه آنچه از حقوق واجب بر عهده آنان است ادا کنند ، آنان کسانی هستند که خداوند به آنان در آنچه به دست آورده اند ، برکت داده است و بر آنچه برای آخرت خویش پیش فرستاده اند ، پاداش می یابند .» [3]

می بینیم که حضرت در کنار انجام واجبات و ترک محرمات ، بر التزام و پایبندی به سنت های پیامبر اسلام تأکید می کنند و آن را از عوامل سعادت در دنیا و آخرت می شمارند . لذا بر ما لازم است که سنن نبی اکرم را بشناسیم و در پی عمل به آنها باشیم . در کنار تمام سنت های موجود در میان ابناء بشر ، آنچه از اعتبار برخوردار ، سنت های پیامبر اسلام می باشد که مایه ی برکت در زندگی و پاداش اخروی است . اگر ما به دنبال فراهم آوردن یک زندگی فردی و اجتماعی نیکو هستیم ، باید به جای دنبال کردن سبک زندگی غربی و شرقی ، سنت های زندگی پیامبر الهی و معصوم خود را جستجو و عمل کنیم که ضامن خوشبختی در دنیا و آخرت است .

در فراز دیگر امام علیه السلام بی رغبتی در دنیای فانی و اشتیاق به آنچه در نزد خدا و باقیست ،  را

از دیگر عوامل کامیابی  برمی شمارند . انسان گرچه باید در زندگی خود به دنبال کسب اسباب مادی باشد ، اما نباید به دنیایی که بسیار زود می گذرد و ناپایاست دل ببندد ، بلکه آنچه ارزش دل بستن دارد ، چیزی است که بقا دارد و از بین رفتنی نیست و آن هم چیزی نیست جز آنچه در نزد خداوند است .   همچنان که حضرت می فرمایند باید به دنبال رزق بود اما رزق طیب و پاکیزه و البته آن هم رزق الله است و از جانب خدا . لکن همین پیگیری روزی هم نباید برای تفاخر و تکاثر باشد ، فخر فروشی و زیاده طلبی در واقع  حاکی از اصیل دانستن دنیاست . آن کس که زیاده طلب است و به دنیایش افتخار می کند ، گویا دنیا را باقی و ثابت می داند و نسبت به آن شوق و رغبت دارد ، حال آن که چند صباحی نخواهد گذشت که باید تمام آنچه را که کسب کرده ، بگذارد و به سرای باقی رود ، چه مال و چه فخر و شهرت ، همه را باید رها کند و دست خالی به سوی خداوند باز گردد . در اینجاست که ارزش کارهایی که انسان برای رضای الهی انجام داده ، معلوم می شود ، چرا که آنها نزد خداست و از بین رفتنی نیست . پس دل بستن به آنچه نزد خداست و فنا نمی پذیرد عاقلانه است نه رغبت در دنیای کوتاه و تمام شدنی .  کسی که دل به دنیا نبندد و در پی زیاده طلبی نباشد ، به راحتی مال خود را در راه خدا خواهد داد و حقوق مالی واجب خود را پرداخت می کند ، چراکه می داند هرچه در راه خدا می دهد از دست نداده و برای خود سرمایه گذاری کرده ؛ آن هم در نزد خداوند که هیچ سرمایه ای در نزد او از بین نخواهد رفت .

آری کسی که این صفات را در خود پیاده کند و عملش را طبق دستورات خداوند تنظیم نماید ، برکت را در دنیای خود خواهد یافت و آبادانی زندگی اخروی خویش را نیز از پیش فراهم کرده است .

پس تقوا و عمل به دستورات شرع مقدس را می توان اولین و مهمترین عامل برکت در زندگی برشمرد.

 

(مقدم شاد)

 



[1]  الامام علی علیه السلام – فی خطبة یحث فیها علی التقوی - : اما بعد ، فإنی اوصیکم بتقوی الله ... فمن أخذ بالتقوی عزبت عنه الشدائد بعد دنوها ... و تحدبت علیه الرحمة بعد نفورها ، و تفجرت علیه النعم بعد نضوبها ، و وبلت علیه البرکة بعد ارذاذها .( نهج البلاغه خطبه 198 ، بحارالانوار 70/284/6 )

[2] یونس /62

[3]  الامام الباقر علیه السلام : وجدنا فی کتاب علی بن الحسین علیهماالسلام : الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لاهم یحزنون . اذا أدوا فرائض الله ، و أخذوا بسنن رسول الله و تورعوا عن محارم الله و زهدوا فی عاجل زهرة الدنیا و رغبوا فی ما عند الله و اکتسبوا الطیب من رزق الله لایریدون به التفاخر و التکاثر ثم انفقوا فی ما یلزمهم من حقوق واجبة فاولئک الذین بارک الله لهم فی ما اکتسبوا و یثابون علی ما قدموا لآخرتهم .( تفسیر عیاشی 2/124/31 ، بحارالانوار 69/277/11)


یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

رمز توفیق

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :دست نوشته ها ،


بسم الله الرحمن الرحیم

رمز توفیق

الامام الباقر علیه السلام : فی قوله تعالی "وأتوا البیوت من ابوابها" : یعنی ان یأتی الامر من وجهه ایّ الامور کان[1]

امام باقر علیه السلام در باره این کلام الهی در قرآن که می فرماید : "برای ورود به خانه ها از درب آنها وارد شوید" ، می فرماید : منظور این است که هر کاری را از راه خود باید انجام داد .

الامام الرضا علیه السلام : من طلب الامر من وجهه لم یزلّ فان زلّ لم تخذله الحیلة[2]

امام رضا علیه السلام فرمودند : هرکه کارها را از راه خود انجام دهد دچار لغزش نمی شود و اگر هم دچار خطا شد ، درمانده نمی گردد.

انسان عاقل برای ورود به خانه در حالت عادی از در استفاده می کند . در امور زندگی هم انسان خردمند می کوشد راه های صحیح ورود به مسائل را طی کند . همچنان که درب ورودی خانه ، بهترین راه برای داخل شدن به خانه است ، در همه مسائل زندگی هم باید مدخلی را برگزید که مناسب ترین راه ورود باشد . ورود از درب ، هم کم هزینه تر است و هم دردسر کمتری دارد و خطر کمتری هم برای انسان به همراه دارد . به عکس اگر کسی تصمیم گرفت از دیوار به منزلی ورود کند ، هم ممکن است پایش بلغزد و سقوط کند و زخمی شود ، هم دیگرانی که او را می بینند اگر به او به عنوان دزد شک نکنند ، در عقلش تردید می نمایند ، پاره شدن لباس یا لااقل خاکی شدن  آن هم از ثمرات این اقدام است .

این مثالی است از رفتارهای عاقلانه و هوشمندانه و دقیق در زندگی انسان ها . انسان ها در همه کارهای زندگی خود اگر خردمندی به خرج دهند و امور خود را از راه صحیح پیگیری کنند ، لغزش آنها به مراتب کمتر می شود و دچار آسیب های احتمالی ناچیزتری می گردند . اما راه های غیر متعارف و غیر عاقلانه خطرات عدیده ای را برای فرد به بار خواهد آورد . باید توجه داشت که برای رسیدن به هر هدفی در این دنیا باید راهی مخصوص را طی کرد که بدون طی آن مسیر ، رسیدن به آن هدف یا غیرممکن است و یا بسیار سخت و دشوار . از اینرو یکی از اسباب کامیابی در زندگی ، آگاهی دقیق از قوانین عالم است . شخصی که قوانین نظام عالم را درست بشناسد و سپس بر طبق آنها عمل کند، در رسیدن به اغراض و اهدافش موفق تر خواهد بود و دچار خطا و لغزش و هزینه های کمتری می شود . دستورات شرعی هم بر طبق قوانین نظام تکوین تنظیم شده اند ، برای اینکه انسان ها بتوانند در زندگی خود به سعادت و کمال نائل شوند . اما کسانی که می خواهند بر طبق میل خویش قدم بردارند و از دستورات الهی سر می پیچند ، به دلیل عدم ورود درست در  امور دچار مشکلات و لغزش هایی می شوند  که آنها را از رسیدن به زندگی مطلوب باز می دارد .

اگر در دنیای امروز بنگریم خواهیم دید که چه مصائبی گریبانگیر بشر شده است که همه آنها به خاطر سرپیچی از فرامین و قوانین الهی است .  به عنوان مثال تخریب محیط زیست یکی از ثمرات بهره گیری افسارگسیخته انسان مدرن از طبیعت است . همچنین آزاد گذاشتن غرایز جنسی معضلات عدیده ای برای بشر امروز به وجود آورده است که از جمله آنها نابودی نهاد خانواده و سقط جنین های بیشمار ، بیماری های خطرناک جسمی و روحی ، مادران بی همسر و کودکان نامشروع می باشد که هرکدام از آنها برای نابودی یک جامعه کافی است . همه این فجایع به دلیل عدم رعایت درست قوانین الهی حاکم بر نظام عالم است . بشر مدرن به این خاطر که از درب ، به منزل ورود نمی کند هرروز شاهد لغزش های اساسی در زندگی خویش است و تا وقتی از این روند مخرب دست نکشد و در ورودی دستورات الهی را بر روی خویش نگشاید ، اقبالی برای سامان امورش نخواهد داشت . در عوض  فرد و جامعه ای که خود را به رعایت دستورات پروردگار مقید کرده اند در تمام عرصه های حیات خود ، توفیق خواهند داشت و زندگی آنها به حیاتی طیبه مبدل می گردد .

 



[1] بحارالانوار 2/262/8

[2] بحارالانوار 78/353/9


[1] بحارالانوار 2/262/8

[2] بحارالانوار 78/353/9


یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

مراعات بچه

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،

هنگامی که پیامبر نماز می  خواندند امام حسن و امام حسین علیهما السلام بر پشت آن حضرت سوار می شدند و ایشان هرگاه می خواست سر از سجده بردارد دست بر پشت خود می گذاشت تا آن دو نیفتند .
بحارالانوار ج43


یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

وارثان

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    

وای بر ما اگر اجازه دهیم که روشن فکران وارث انقلاب شوند .
شهید سید مرتضی آوینی


شنبه 27 اردیبهشت 1393

تمثیلات 23

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :تمثیلات ،

بسم الله الرحمن الرحیم

خود بزرگ بینی

سؤال : نسبت به افراد کافر و فاسق چگونه بنگریم؟

پاسخ : در حدیث می خوانیم : هر کس خودش را بهتر از دیگران بداند ، مستکبر است . "من ذهب أنّ له علی الآخر فضلاً فهو من المستکبرین" (بحار 70/226)

آری چون عاقبت افراد را نمی دانیم ، نباید قضاوت عجولانه کنیم . چه بسا افراد فاسق که مؤمن و افراد مؤمنی که بدعاقبت می شوند . امام صادق علیه السلام در بیان حدیث فوق فرمود: ساحرانی که در تمام عمر منحرف بودند ، با دیدن معجزه موسی علیه السلام در یک لحظه ایمان آوردند و تمام تهدیدات فرعون را ناچیز و نادیده گرفتند . شیطان با شش هزار سال عبادت منحرف شد ، ولی حر و زهیر در کربلا سعادتمند شدند . بنابراین کسانی که در راه هستند ، نباید مغرور شوند ، زیرا ممکن است از راه خارج شوند .

تمثیلات استاد قرائتی ص 50


شنبه 27 اردیبهشت 1393

سیره امام 25

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :سیره امام خمینی ،

بسم الله الرحمن الرحیم

سفارش مریض

خانم زهرا مصطفوی : یک مرتبه یک کارگری در منزل ایشان مریض شد که اهل دهات بود و زبانی هم نداشت . امام خیلی سفارش او را می کردند که برایش دکتر بیاورید . دکتر آمد و او را دید و نسخه داد ، که نسخه او را گرفتند . امام باز دو مرتبه از دواهای او می پرسیدند و خود من می دیدم که از پشت پنجره ، احوال او را می پرسیدند و گاهی پله ها را طی می کردند و به داخل اتاق او تشریف می آوردند و بالای سر او می رفتند و او را صدا می کردند و از او می پرسیدند برایت دکتر آمد ؟ یا دوا داری و دواها را برایت گرفته اند ؟ یا دواهایت را خورده ای ؟ غذا چه می خواهی ؟ یا حالت چطور است ؟ و این طور نبود که فقط سفارش بکنند و بگویند لابد به او می رسند .

مرتب احوال می پرسند

آقای نادعلی : بنده 19 سال خدمتگزار امام بودم . رفتار آقا منتهای(نهایت) خوبی بود ، الآن هم همیشه جویای حال ما می شوند . مرتب احوالپرسی می کنند . ما از چشممان گله داریم ، از آقا به اندازه سرسوزنی گله نداریم .

مهر و قهر ص 51


شنبه 27 اردیبهشت 1393

جفا به رسول

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :
هر کس که دارای چهار فرزند شود و یکی از آنها را به نام من نگذارد در حق من جفا کرده است .
عدة الداعی ص 77


شنبه 27 اردیبهشت 1393

دم از علی

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    

آخر همه باید به علی رو بزنند
هم مرده و هم زنده دم از او بزنند
در قبر چنان مدح بخوانم ز علی
تا هر دو ملک ز شوق هو هو بزنند


شنبه 27 اردیبهشت 1393

دعای روزی

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،

امام صادق علیه السلام :
االهم صل علی محمد و آل محمد و ما قسمت لی من قسم او رزقتنی من رزق فاجعله حلالا طیبا واسعا مبارکا قریب المطلب و سهل المأخذ فی یسر و عافیة و سلامة و سعادة انک علی کل شیئ قدیر
بحارالانوار ج89 ص 377


جمعه 26 اردیبهشت 1393

روز پدر

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    

یابن الحسن
دست مرا گرفتید تا یادتان بمانم
از روی خاک بردید تا اوج آسمانم
گویند امام هر عصر  بابای آن زمان است
روز پدر مبارک بابای مهربانم


تعداد کل صفحات: 4 1 2 3 4