تبلیغات
نقطه سر خط - مطالب اسفند 1392
پنجشنبه 29 اسفند 1392

آزادی بیان

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :اجتماعیات ،

رونمایی سخنگوی دولت از مفهوم آزادی بیان نزد تکنوکرات ها/
نوبخت: می‎بینید که دولت در برخورد با منتقدان مدارا کرده است!/ پاسخ خواندنی رسایی به ادعای دولت

گروه سیاسی- رجانیوز: علیرغم توقیف دو هفته نامه منتقد دولت طی کمتر از 8 ماه آغاز به کار دولت جدید، امروز سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد تاکنون دولت با رسانه های منتقد خود مدارا کرده است!

به گزارش رجانیوز، محمد باقر نوبخت با بیان اینکه 70% مردم از طرح سبدکالا رضایت دارند، ترجیح داد بدون اشاره به توقیف هفته نامه های 9 دی و یالثارات به علت نقد دولت اعلام کند: «اینکه دولت با منتقدان به چه شکلی برخورد کند، روند گذشته نشان از مدارا داشت.»

این اظهارات عجیب در حالی از سوی آقای نوبخت بیان شده است که مشخص نیست اگر قرار بود دولت جدید روند عدم مدارا در برخورد با رسانه های منتقد خود را در پیش بگیرد، در عمل چه اتفاقی می افتاد؟

11 روز قبل روحانی درباره توقیف مطبوعات چه گفته بود؟

گفتنی است توقیف هفته نامه 9 دی در حالی روز گذشته به مدیر مسئول آن ابلاغ شده است که 11 روز قبل رییس جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات گفته بود:

 «چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ منتقدان دولت، مخالفان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند ... دولت معتقد است، توقف ها، توقیف ها آخرین راه است نه اولین راه حل. ممکن است مطبوعه‌ای، جریده‌ای، خطا کند. یا مرتکب اشتباه بزرگی شود. اولین قدم این است اگر می خواهیم برخورد کنیم با نویسنده، با مدیرمسئول. چرا کل آن رسانه بسته شود؟»

سابقه تاریخی برخورد چکشی تکنوکرات ها با منتقدان خود

بسیاری از کارشناسان معتقدند نوع برخوردهای چکشی، تند و سریع دولت یازدهم با منتقدانش یادآور برخوردهای دولت سازندگی با منتقدان خود است. به عبارت دیگر، دولت فعلی که «نسل جدید دولت تکنوکرات ها» شناخته می شود، در عمل همان روش دولت هاشمی را در برخورد با منتقدانش پیش گرفته است بگونه ای که در مواضع و شعارها بیش از همه بر آزادی بیان تاکید می کند اما در عمل تحمل بسیاری از انتقادات ساده را هم ندارد و ترجیح می دهد با پاک کردن صورت مساله، صدای منتقدان را خاموش کند.

به عنوان مثال، عزت الله سحابی از چهره های ملی مذهبی می گوید: (در اواخر دهه 60) ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود كه اولاً اوضاع اقتصادی كشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینكه وضع سیاست خارجی ما به گونه ای است كه ما در انزوای كامل قرار گرفته ایم و همه دنیا با ما مخالف هستند. در رابطه با این نامه، 23 نفر را بازداشت كردند كه یكی از آنها من بودم ... بعد از دستگیری ها، در كمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی كه مرا می شناختند، به آقای هاشمی اعتراض كردند كه چرا عزت الله سحابی را گرفتی؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: «رویش زیاد شده بود، می خواستیم رویش را كم كنیم.» (روزنامه فتح- چهارشنبه 2 بهمن 1378- شماره 49- صفحه 6)

پاسخ خواندنی رسایی به هیئت نظارت بر مطبوعات

با این حال حجه الاسلام رسایی مدیر مسئول هفته نامه توقیف شده 9 دی پاسخی به اطلاعیه روز گذشته هیئت نظارت بر مطبوعات داده است.

روز گذشته هیئت نظارت بر مطبوعات با صدرو بیانیه ای اعلام کرده بود 9 دی بعد از 6 بار تذکر کتبی توقیف شده است، اما آقای رسایی در پاسخ خود تاکید کرده که اولا مجموع تذکرات به این هفته نامه تا پیش از توقیف، سه بار بوده است ثانیا برخی روزنامه های اصلاح طلب هتاک به مقدسات در حالی که تا 4 بار از هیئت نظارت بر مطبوعات تذر دریافت کرده بودند، در عمل توسط این هیئت توقیف نشدند و حتی وزیر ارشاد بعد از توقیف آنها توسط دادستانی، اعلام تاسف کرده بود.

در پایان متن کامل پاسخ خواندنی مدیر مسئول نشریه توقیف شده 9 دی را می خوانید:

روز گذشته سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با عجله در پاسخ به انتقادات زیادی که نسبت به توقیف هفته نامه 9 دی صورت گرفته، اطلاعیه ای در سایت خود منتشر کرد. ادعای معاونت مطبوعاتی ارشاد مبنی بر این که به این هفته نامه در سال 92 شش بار تذکر دریافت کرده است، به دلایل مختلف بر خلاف واقعیت و کذب است.

اولا :‌ در سال 92 تنها 2 تذکر کتبی به این هفته نامه تسلیم و یک تذکر شفاهی با تلفن به مسئولان این هفته نامه اعلام شده است. چنانچه این معاونت و هیأت نظارت بر مطبوعات، دلیلی بر ارائه تذکرات بیشتر به هفته نامه دارد، مستندات خود را منتشر کند و الا صرف درست کردن جدولی و ادعای این که در این تاریخ ها به نشریه ای تذکر داده شده، کفایت نمی کند. وزارت ارشاد ملزم است بر اساس قانون و روال حقوقی دیگر، اخطار و تذکر خود را به رؤیت تذکر گیرنده برساند و این اقدام را ثبت کند. این که مدیران ارشاد برای خود تذکراتی را منظور کنند اما به رسانه مورد نظر اعلام نکنند تا در بزنگاه های خاص از آن بهره ببرند، بر خلاف عقل و فهم اداری است (البته اگر واقعا تذکری بوده باشد و این تذکر، متعلق به هفته نامه 9 دی باشد.)

ثانیا :‌ بر اساس مستندات سیستم اداری معاونت مطبوعاتی و نرم افزار ثبت تذکرات به رسانه ها که تذکرات مکتوب و شفاهی به کلیه رسانه ها در آن ثبت شده و نسخه مورد تایید معاونت مطبوعاتی آن در اختیار بنده است - در صورت اصرار معاونت مطبوعاتی حاضر به انتشار عمومی آن هستم - هفته نامه 9 دی فقط سه بار از هیأت نظارت بر مطبوعات تذکر دریافت کرده و این در حالی است که رسانه های همسو با دولت مانند روزنامه بهار در سال 92 چهار بار و روزنامه قانون در سال 92 شش بار از هیأت نظارت بر مطبوعات تذکر دریافت کرده اند اما هیچ برخوردی با آنها صورت نگرفته است! بلکه حتی وقتی روزنامه هتاک بهار توقیف شد، وزیر ارشاد از توقیف آن اظهار تأسف کرد.

ثالثا : معاونت مطبوعاتی که از ترس افکار عمومی، خبر توقیف 9 دی را در پستو پنهان کرده و پس از هشت روز و در حالی که دو روز به پایان سال مانده، اعلام می کند، به اندازه ای در رفع و رجوع این اقدام خجالت آور خود عجله داشته که در بیان دلایل توقیف 9 دی دچار اشتباه فاحشی شده است چرا که در بیان دلایل توقیف 9 دی بدون اشاره به اینکه دلیل توقیف بر اساس نامه رسمی اعلام شده، انتقاد از توافقنامه ژنو، اخراج دانشمندان هسته ای و جابجایی های گسترده بوده، دلیل تصمیم خود را انتشار تصویر نقاشی خاتمی به عنوان توهین به روحانیت اعلام می کند و می نویسد: "هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه اخیر (!)‌ نیز با لحاظ مرّ قانون اقدام نشریه مزبور در شماره  17 مبنی بر درج کاریکاتور با لباس روحانی را به لحاظ توهین به کسوت مقدس روحانیت جرم دانسته و حکم به توقیف و ارجاع آن به دادگاه نموده بود."

و این درحالی است که این موضوع مربوط به دو سال قبل است که در همان ایام با شکایت 9 دی در دادگاه، این حکم هیأت نظارت نقض و هفته نامه 9 دی از اتهام توهین به روحانیت نبرئه و با قطعی شدن حکم از آن روز تاکنون به انتشار خود ادامه داده است. آیا هیأت نظارت می تواند در خصوص موضوعی که یکبار به آن دلیل، 9دی را توقیف کرده و دادگاه آن نیز برگزار و 9 دی تبرئه شده است، مجددا با استناد به همان،‌ نشریه را توقیف کند!


چهارشنبه 28 اسفند 1392

رمز توفیق

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،

بسم الله الرحمن الرحیم

رمز توفیق

الامام الباقر علیه السلام : فی قوله تعالی "وأتوا البیوت من ابوابها" : یعنی ان یأتی الامر من وجهه ایّ الامور کان[1]

امام باقر علیه السلام در باره این کلام الهی در قرآن که می فرماید : "برای ورود به خانه ها از درب آنها وارد شوید" ، می فرماید : منظور این است که هر کاری را از راه خود باید انجام داد .

الامام الرضا علیه السلام : من طلب الامر من وجهه لم یزلّ فان زلّ لم تخذله الحیلة[2]

امام رضا علیه السلام فرمودند : هرکه کارها را از راه خود انجام دهد دچار لغزش نمی شود و اگر هم دچار خطا شد ، درمانده نمی گردد.

انسان عاقل برای ورود به خانه در حالت عادی از در استفاده می کند . در امور زندگی هم انسان خردمند می کوشد راه های صحیح ورود به مسائل را طی کند . همچنان که درب ورودی خانه ، بهترین راه برای داخل شدن به خانه است ، در همه مسائل زندگی هم باید مدخلی را برگزید که مناسب ترین راه ورود باشد . ورود از درب ، هم کم هزینه تر است و هم دردسر کمتری دارد و خطر کمتری هم برای انسان به همراه دارد . به عکس اگر کسی تصمیم گرفت از دیوار به منزلی ورود کند ، هم ممکن است پایش بلغزد و سقوط کند و زخمی شود ، هم دیگرانی که او را می بینند اگر به او به عنوان دزد شک نکنند ، در عقلش تردید می نمایند ، پاره شدن لباس یا لااقل خاکی شدن  آن هم از ثمرات این اقدام است .

این مثالی است از رفتارهای عاقلانه و هوشمندانه و دقیق در زندگی انسان ها . انسان ها در همه کارهای زندگی خود اگر خردمندی به خرج دهند و امور خود را از راه صحیح پیگیری کنند ، لغزش آنها به مراتب کمتر می شود و دچار آسیب های احتمالی ناچیزتری می گردند . اما راه های غیر متعارف و غیر عاقلانه خطرات عدیده ای را برای فرد به بار خواهد آورد . باید توجه داشت که برای رسیدن به هر هدفی در این دنیا باید راهی مخصوص را طی کرد که بدون طی آن مسیر ، رسیدن به آن هدف یا غیرممکن است و یا بسیار سخت و دشوار . از اینرو یکی از اسباب کامیابی در زندگی ، آگاهی دقیق از قوانین عالم است . شخصی که قوانین نظام عالم را درست بشناسد و سپس بر طبق آنها عمل کند، در رسیدن به اغراض و اهدافش موفق تر خواهد بود و دچار خطا و لغزش و هزینه های کمتری می شود . دستورات شرعی هم بر طبق قوانین نظام تکوین تنظیم شده اند ، برای اینکه انسان ها بتوانند در زندگی خود به سعادت و کمال نائل شوند . اما کسانی که می خواهند بر طبق میل خویش قدم بردارند و از دستورات الهی سر می پیچند ، به دلیل عدم ورود درست در  امور دچار مشکلات و لغزش هایی می شوند  که آنها را از رسیدن به زندگی مطلوب باز می دارد .

اگر در دنیای امروز بنگریم خواهیم دید که چه مصائبی گریبانگیر بشر شده است که همه آنها به خاطر سرپیچی از فرامین و قوانین الهی است .  به عنوان مثال تخریب محیط زیست یکی از ثمرات بهره گیری افسارگسیخته انسان مدرن از طبیعت است . همچنین آزاد گذاشتن غرایز جنسی معضلات عدیده ای برای بشر امروز به وجود آورده است که از جمله آنها نابودی نهاد خانواده و سقط جنین های بیشمار ، بیماری های خطرناک جسمی و روحی ، مادران بی همسر و کودکان نامشروع می باشد که هرکدام از آنها برای نابودی یک جامعه کافی است . همه این فجایع به دلیل عدم رعایت درست قوانین الهی حاکم بر نظام عالم است . بشر مدرن به این خاطر که از درب ، به منزل ورود نمی کند هرروز شاهد لغزش های اساسی در زندگی خویش است و تا وقتی از این روند مخرب دست نکشد و در ورودی دستورات الهی را بر روی خویش نگشاید ، اقبالی برای سامان امورش نخواهد داشت . در عوض  فرد و جامعه ای که خود را به رعایت دستورات پروردگار مقید کرده اند در تمام عرصه های حیات خود ، توفیق خواهند داشت و زندگی آنها به حیاتی طیبه مبدل می گردد .



[1] بحارالانوار 2/262/8

[2] بحارالانوار 78/353/9


چهارشنبه 28 اسفند 1392

مهر الهی به زنان

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،

امام رضا علیه السلام :
مهر و رأفت خداوند به زنان بیشتر از مردان است . اگر مردی موجب خوشحالی همسرش گردد ، خدا او را در روز قیامت شادمان گرداند .
الکافی 6/6


چهارشنبه 28 اسفند 1392

تشنه معرفت

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :سخن از بهجت ،

مرحوم آیت الله بهجت :
ابشر الطالب الوصول و قل
للذی طرق الابواب یلجا
به طالب معرفت مژده وصال را بده و به کسی که در می زند بگو که وارد شود ...
خدا کند وقت رفتن با یقین و بینایی از دنیا برویم !
اگر طالب و تشنه نباشیم در کنار آن چشمه رحمت محروم خواهیم بود . چنان که سخنان رسول خدا در قلب ابوجهل و ابولهب اثر نکرد !


چهارشنبه 28 اسفند 1392

کدام کار ؟

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،

امیرالمؤمنین علیه السلام :
چقدر بین این دو کار تفاوت است ؛ کاری که لذت و خوشی آن برود و کیفرش بر جای ماند و کاری که رنج آن بگذرد و پاداشش بماند .
نهج البلاغه حکمت 121


چهارشنبه 28 اسفند 1392

کرامات مستور

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :سخن از بهجت ،

از آیت الله بهجت سؤال شد : چرا در گذشته علما کراماتشان ظاهر بود اما حال چنین نیست ؟ فرمود : اکنون باور آن برای مردم مشکل است و فقط زحمت آن می ماند برای علما . درخواست کردند که از عطایای الهی خود بگویید فرمود : اگر خدا عطیه ای داد گفتنی نیست ! گفتند : نوشته اید؟ فرمود : نوشتنی نیست . اگر لازم بوده شاید به زبان دیگری گفته ام ! یعنی که سر باید سر بماند .


چهارشنبه 28 اسفند 1392

عزت ما در انقلاب

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :دستاوردهای انقلاب ،

مقام معظم رهیری : این ملت بزرگ با این سابقه تاریخی با این مواریث عظیم فرهنگی و علمی و تاریخی در مقابل حکام زورگو و فاسد و پشت سر آنها در مقابل مستعمران و سلطه گران بین المللی تحقیر شد . انقلاب ما این را از بین برد ، تبدیل کرد به عزت ملی ، امروز ملت ایران احساس عزت می کند ، احساس تشخص می کند . 


چهارشنبه 28 اسفند 1392

مهمترین جمله امسال

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :کلمات بزرگان ،

مهمترین جمله رهبر انقلاب در سال 92 از نظر مردم انتخاب شد :
اگر غلطی از رژیم صهیونیستی سر بزند ، جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد .
1/1/92


چهارشنبه 28 اسفند 1392

پروتز عصبی

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :دستاوردهای انقلاب ،

پس از گذشت 15 سال تلاش بی وقفه پروتز عصبی ساخت ایران با نام تجاری "پاراواک" در سال 1384 به ثمر نشست و در تاریخ 19 بهمن 89 رونمایی شد . پاراواک برای ایجاد حرکت های ایستادن ، گام برداشتن و نشستن افراد دچار ضایعه نخاعی کامل در سطح کمر به کار می رود . ایران پس از امریکا دومین کشور جهان در ساخت پروتز عصبی است .


چهارشنبه 28 اسفند 1392

رفع یدین

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :سخن از بهجت ،

مرحوم آیت الله بهجت :
از اسرار نماز هنگام رفع یدین (بالا بردن دست ها هنگام تکبیر ) پشت سر انداختن غیر خداست . با این حال بعضی از ما طوری نماز می خوانیم انگار داریم به خدا احسان می کنیم لذا سجده و رکوع ما با قیام ما تفاوتی ندارد !


چهارشنبه 28 اسفند 1392

نقش خانواده زن در فرزند

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :
برای نطفه های خود گزینش کنید زیرا زنان بچه هایی همانند برادران و خواهران خود به دنیا می آورند .
نهج الفصاحه ص 381


دوشنبه 26 اسفند 1392

مادر که نیست

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    

وقتی جوانه نیست کجا عید می شود
مادر که خانه نیست کجا عید می شود
مادر بهانه ی همه عاشقانه هاست
وقتی بهانه نیست کجا عید می شود


دوشنبه 26 اسفند 1392

بهترین نیکویی ها

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،دست نوشته ها ،

بسم الله الرحمن الرحیم

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

خصلتان لیس فوقهما من البر شیئ : الایمان بالله و النفع لعباد الله

(تحف العقول ص 35)

"دو خصلت است که هیچ برّ و نیکویی برتر از آن نیست : یکی ایمان به خداست و دیگری نفع رساندن به مردم ."

ایمان به خدا یعنی ایمان به بزرگترین حقیقت عالم ،و چنین ایمانی بزرگترین سرمایه ی سعادت بشر است و بدون ایمان به پروردگار عالم ، هیچ عمل نیکی برای افراد سودی ندارد . حتی نفع رساندن به خلق خدا بدون سرمایه ایمانی نمی تواند کسی را سعادتمند کند .

در کنار ایمان به خدا دومین نیکویی بزرگ ، خدمت به خلق خداست . همچنان که در این روایت شریف هم مشاهده می شود  ملاک برّ بودن عمل نفع رساندن به مردم  هم این است که انسان به مردم به عنوان خلق خدا کمک کند . یعنی ارتباط آنها با خدا باید در نفع رسانی در نظر گرفته شود . پس آنچه اصل و اساس در هر امر نیکی است ربط و انتساب آن به خداوند است .

نکته ی دیگری که در مورد این روایت قابل تأمل است ، توجه و اهتمام دین به انسان هاست . انسان ها به عنوان مخلوقات الهی آنقدر مورد اهتمام مکتب اسلام هستند که نفع رساندن به ایشان یکی از برترین کارهای نیک است . با اینکه انسان محوری و اومانیسم از شاخصه های اصلی تمدن مدرن است ، اما توجه و اهمیتی که اسلام برای انسان قایل است و ارزشی که انسان در اسلام دارد ، قابل مقایسه با اعمال و رفتار و افکار اهالی مغرب زمین نیست . تمدن غرب با تمام ادعایش در مورد ارزش انسان ، فردگرایی را که نابود کننده ارزش انسان هاست یکی از شاخصه های خود قرار داده است ، حال آنکه اسلام تأکید فراوانی بر دگرخواهی دارد به گونه ای که نفع رساندن به مردم را از برترین رفتارهای نیک می شمارد . فردگرایی غربی انسان را تشویق می کند به خودخواهی و فراموشی دیگران اما در اسلام انسان به اندازه ای ارج دارد که برای سعادتمند شدن باید به انسان ها خدمت کرد و به آنها نفع رسانید . و در عمل ، نفع رسانی به دیگران مستلزم چشم پوشی از برخی منافع مادی فرد است . اما در تمدن غربی هرچیزی که مانع منافع مادی فرد شود باید از آن چشم پوشید چرا که فرد ، اصل و اساس است . پس در اسلام سعادت هرشخص به شدت به منافع انسان های دیگر گره خورده است و پس از ایمان به خدا ، نفع رساندن به خلق خدا بزرگترین راه به سعادت رسیدن انسان هاست . و همچنان که هویدا است فردگرایی ریشه ی بسیاری از مفاسد اجتماعی است چرا که فردگرایان برای دست یابی به منافع شخصی خود حاضرند همه چیز را فدا کنند و هرگونه فسادی را بپا کنند . اما کسی که منفعت خود را در نفع دیگران می داند ، هیچ فسادی را برنمی تابد چرا که هرگونه فساد و ضرر به انسان ها را به ضرر خود می بیند . لذا خدمت به خلق خدا از سر ایمان به پروردگار عالم ، نه تنها عامل سعادت فردی انسان هاست بلکه سعادت و ارجمندی جامعه هم در گرو چنین کاری است .


دوشنبه 26 اسفند 1392

حقیقت خیر

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :آیات و روایات ،دست نوشته ها ،

بسم الله الرحمن الرحیم

حقیقت خیر

عن امیرالمؤمنین علیه السلام لما سئل عن ماهیه الخیر   : لیس الخیر أن یکثر مالک و ولدک ، و لکن الخیر ان یکثر علمک و ان یعظم حلمک و ان تباهی  الناس بعباده ربک ؛ فان احسنت حمدت الله و ان اسأت استغفرت الله .[i]

«از امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد حقیقت خیر سؤال شد . ایشان فرمودند : خیر به زیادی مال و فرزند تو نیست بلکه خیر این است که علم تو زیاد شود و حلم و بردباریت افزون گردد واینکه تو به واسطه ی عبادت پروردگارت بر مردم مباهات کنی : پس اگر کار نیکو کردی ، خدا را سپاس گویی و اگر بدی کردی از او آمرزش خواهی .»

نگاه انسان نسبت به مفهوم خوبی و بدی ،و خیر و شر ، در اعمال و رفتار او  در دنیا و روش و شیوه ی زندگی اش تأثیر بسزایی دارد . انسان ها در دنیا به دنبال چیزی می گردند که آن را مفید برای خود می بینند ، یعنی چیزی که  خیر خود می دانند . همچنین هر فردی سعی می کند شرور و بدی ها را از خود دور کند و خود را از معرض خطرات دور نگه دارد . می توان گفت انسان ها زندگی خود را بر محور چیزهایی بنا می کنند که آنها را خیر می دانند . از این رو شناخت صحیح خیر و شر در انتخاب یک راه درست در زندگی هر فرد ، نقشی بنیادین ایفا می کند . بسیاری از افراد گمان می کنند که مال فراوان خیر مطلقی است که باید برای کسب آن تمام همت خود را مصروف داشت ؛ حال آنکه اینگونه نیست بلکه چه بسا انسان هایی که در عین داشتن مال فراوان ، نتوانسته اند زندگی خوب و خوش و سعادتمندانه ای برای خود رقم بزنند و چه بسا همین مال مایه ی سلب آرامش آنها گردیده است . همین  طور در گذشته وجود فرزند  یکی از اسباب خیر در زندگی به شمار می آمده و  فراوانی اولاد به عنوان عاملی برای فخر و مباهات تلقی می گردیده است . این حدیث شریف در مقام تصحیح چنین اعتقاد نادرستی ، مال و فرزند فراوان را خیر محض نمی داند و از نشانه گیری آنها به عنوان هدف زندگی نهی می کند . البته همانطور که این روایت  به طور ضمنی بیان می دارد ، مال و فرزند می توانند به عنوان وسایل خوبی برای رسیدن به هدف زندگی مورد استفاده قرار گیرند اما هدف نیستند . دراین حدیث شریف ، خیر را در کثرت علم و دانایی و بزرگی حلم و بردباری و افتخار کردن به عبادت خداوند معرفی می کند و انسان ها را تشویق می کند به کسب علمی که موجب سعادت انسان می شود و البته اگر علم فراوان با حلم و بردباری همراه نباشد ، چه بسا خود موجب بروز مشکلاتی گردد ؛ چه بسا عالمانی که به خاطر کثرت علم خود توان تحمل اشتباهات فراوان دیگران را نداشته و باعث ایجاد مخاطراتی در جامعه می شوند . پس انسانی که به دنبال یک زندگی سعادتمندانه می گردد باید برای کسب علم و حلم بکوشد و به جای افتخار به مال و فرزند فراوان ، به عبادت و بندگی خدای خویش ببالد . یک جامعه ی رو به سعادت جامعه ای است که در آن ملاک برتری و فخر انسان ها ، اطاعت بیشتر از خداوند متعال باشد . به عکس جامعه ای که افراد آن به ثروت و قدرت خود بنازند و معیار و میزان سنجش قدر انسان ها در آن جامعه ، این امور مادی و دنیوی باشد ، حرکتی رو به سوی خیر و کمال ندارد . اگر افراد در جامعه از اظهار بندگی به پیشگاه خداوند احساس شرم و حیا و خجالت کنند و اگر هم متدین و متعهد به دستورات شرعی هستند سعی کنند آن را در خفا انجام دهند تا کسی آنها را به سخره نگیرد ، چنین جامعه ای فرسنگ ها از رسیدن به سعادت فاصله دارد .  پس خیر و سعادت جامعه و افراد آن در این است که به دنبال علم سعادت آور و حلم به همراه علم باشند و به عبادت و اطاعت پروردگار افتخار کنند و کثرت مال و ولد را سبب سعادت خویش ندانند . هرگاه بتوانند به کار نیکی که مورد رضای پروردگارشان است اقدام کنند ، خدا را شکر گزارند که توفیق این کار سعادتمندانه را به آنها داده است و اگر خدای ناکرده از ایشان کاری ناسزا سر زد ، از مولای خود طلب بخشش کنند که کاری برخلاف رضای  او و برخلاف مصلحت و سعادت خویش مرتکب شده اند .



[i] نهج البلاغه حکمت 94

 


دوشنبه 26 اسفند 1392

سلام

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    

سلام می دهم از بام خانه سوی حرم
ببخش نوکر خود را بضاعتش این است

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

http://islamicphoto91.persiangig.com/image/emam%20hosain/007.JPG


تعداد کل صفحات: 6 1 2 3 4 5 6