تبلیغات
نقطه سر خط - اسباب برکت 1
یکشنبه 28 اردیبهشت 1393

اسباب برکت 1

   نوشته شده توسط: احمد مقدم شاد    نوع مطلب :دست نوشته ها ،

بسم الله الرحمن الرحیم

اسباب برکت 1

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ای که در آن ، افراد را به تقوا تشویق می کنند ، می فرمایند : «شما را به تقوای الهی سفارش می کنم ... هرکه پرهیزگاری و تقوی را پیشه کند ، سختی ها پس از آن که نزدیک شده اند ، از او دور می شوند ... و رحمت ، پس از آن که کوچیده است ، به سویش باز می گردد و نعمت ها ، پس از آن که خشکیده اند ، بر او سرشار می شوند و برکت ، پس از آن که کاهش یافته است ، بر او سرازیر می گردد.» [1]

براساس این کلام شریف از امیر المؤمنین علیه السلام ، تقوا - که به زبان ساده انجام واجبات الهی و دوری از محرمات است - این ثمرات و برکات را دارد . تقوا اظهار و اعلام بندگی به پیشگاه مقدس خدای متعال است و هرکس مهر بندگی را به پیشانی خود بزند و در عمل ، عبد بودن خود را اثبات کند ، مورد لطف و عنایت باری تعالی قرار خواهد گرفت ،و بنده پروری رب العالمین در مورد او ظهور پیدا می کند . انسانی که همه امورات عالم را به دست خدای متعال می بیند ، برای حل مشکلات و رفع سختی ها به پروردگار خویش مراجعه می کند و می کوشد با جلب رضایت او اسباب آسایش و آرامش خود را فراهم سازد . اگر من باور کنم که همه نعمت ها از جانب خداست و خیر و برکت در مال و زندگی و عمر ، فقط از طریق نزدیک شدن به او قابل تحصیل است ، تمام هم و غم من این خواهد شد که موجبات خشنودی او را ایجاد کنم . و آنچه رضایت الهی را در پی دارد عمل به فرامین اوست . پس مهم ترین عامل سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت ، تقواست .

در بیانی دیگر امام باقر علیه السلام از زبان پدر بزرگوار خویش امام سجاد علیه السلام مصادیق مختلف تقوا را بیان می کنند و آن را مایه برکت در زندگی معرفی می فرمایند  :

«در کتاب علی بن الحسین علیه السلام چنین یافتیم : "الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لاهم یحزنون"[2] (همانا اولیای الهی نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند ) آن گاه که واجبات الهی را به جا آورند و به سنت های پیامبر خدا عمل کنند و از حرام های الهی بپرهیزند و در جلوه (و شکوفایی) دنیای کنونی زهد (و بی رغبتی) ورزند و به آنچه پیش خداست دل بندند و در پی رزق پاکیزه خدا باشند ، بی آن که خواستار فخر نمودن و مال اندوزی باشند ، آنگاه آنچه از حقوق واجب بر عهده آنان است ادا کنند ، آنان کسانی هستند که خداوند به آنان در آنچه به دست آورده اند ، برکت داده است و بر آنچه برای آخرت خویش پیش فرستاده اند ، پاداش می یابند .» [3]

می بینیم که حضرت در کنار انجام واجبات و ترک محرمات ، بر التزام و پایبندی به سنت های پیامبر اسلام تأکید می کنند و آن را از عوامل سعادت در دنیا و آخرت می شمارند . لذا بر ما لازم است که سنن نبی اکرم را بشناسیم و در پی عمل به آنها باشیم . در کنار تمام سنت های موجود در میان ابناء بشر ، آنچه از اعتبار برخوردار ، سنت های پیامبر اسلام می باشد که مایه ی برکت در زندگی و پاداش اخروی است . اگر ما به دنبال فراهم آوردن یک زندگی فردی و اجتماعی نیکو هستیم ، باید به جای دنبال کردن سبک زندگی غربی و شرقی ، سنت های زندگی پیامبر الهی و معصوم خود را جستجو و عمل کنیم که ضامن خوشبختی در دنیا و آخرت است .

در فراز دیگر امام علیه السلام بی رغبتی در دنیای فانی و اشتیاق به آنچه در نزد خدا و باقیست ،  را

از دیگر عوامل کامیابی  برمی شمارند . انسان گرچه باید در زندگی خود به دنبال کسب اسباب مادی باشد ، اما نباید به دنیایی که بسیار زود می گذرد و ناپایاست دل ببندد ، بلکه آنچه ارزش دل بستن دارد ، چیزی است که بقا دارد و از بین رفتنی نیست و آن هم چیزی نیست جز آنچه در نزد خداوند است .   همچنان که حضرت می فرمایند باید به دنبال رزق بود اما رزق طیب و پاکیزه و البته آن هم رزق الله است و از جانب خدا . لکن همین پیگیری روزی هم نباید برای تفاخر و تکاثر باشد ، فخر فروشی و زیاده طلبی در واقع  حاکی از اصیل دانستن دنیاست . آن کس که زیاده طلب است و به دنیایش افتخار می کند ، گویا دنیا را باقی و ثابت می داند و نسبت به آن شوق و رغبت دارد ، حال آن که چند صباحی نخواهد گذشت که باید تمام آنچه را که کسب کرده ، بگذارد و به سرای باقی رود ، چه مال و چه فخر و شهرت ، همه را باید رها کند و دست خالی به سوی خداوند باز گردد . در اینجاست که ارزش کارهایی که انسان برای رضای الهی انجام داده ، معلوم می شود ، چرا که آنها نزد خداست و از بین رفتنی نیست . پس دل بستن به آنچه نزد خداست و فنا نمی پذیرد عاقلانه است نه رغبت در دنیای کوتاه و تمام شدنی .  کسی که دل به دنیا نبندد و در پی زیاده طلبی نباشد ، به راحتی مال خود را در راه خدا خواهد داد و حقوق مالی واجب خود را پرداخت می کند ، چراکه می داند هرچه در راه خدا می دهد از دست نداده و برای خود سرمایه گذاری کرده ؛ آن هم در نزد خداوند که هیچ سرمایه ای در نزد او از بین نخواهد رفت .

آری کسی که این صفات را در خود پیاده کند و عملش را طبق دستورات خداوند تنظیم نماید ، برکت را در دنیای خود خواهد یافت و آبادانی زندگی اخروی خویش را نیز از پیش فراهم کرده است .

پس تقوا و عمل به دستورات شرع مقدس را می توان اولین و مهمترین عامل برکت در زندگی برشمرد.

 

(مقدم شاد)

 



[1]  الامام علی علیه السلام – فی خطبة یحث فیها علی التقوی - : اما بعد ، فإنی اوصیکم بتقوی الله ... فمن أخذ بالتقوی عزبت عنه الشدائد بعد دنوها ... و تحدبت علیه الرحمة بعد نفورها ، و تفجرت علیه النعم بعد نضوبها ، و وبلت علیه البرکة بعد ارذاذها .( نهج البلاغه خطبه 198 ، بحارالانوار 70/284/6 )

[2] یونس /62

[3]  الامام الباقر علیه السلام : وجدنا فی کتاب علی بن الحسین علیهماالسلام : الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لاهم یحزنون . اذا أدوا فرائض الله ، و أخذوا بسنن رسول الله و تورعوا عن محارم الله و زهدوا فی عاجل زهرة الدنیا و رغبوا فی ما عند الله و اکتسبوا الطیب من رزق الله لایریدون به التفاخر و التکاثر ثم انفقوا فی ما یلزمهم من حقوق واجبة فاولئک الذین بارک الله لهم فی ما اکتسبوا و یثابون علی ما قدموا لآخرتهم .( تفسیر عیاشی 2/124/31 ، بحارالانوار 69/277/11)


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.